Porady

Postępowanie po ekstrakcji zęba

• po usunięciu zęba lekarz przykrywa zębodół jałowym tamponem , który pacjent dociska , tamując w ten sposób krwawienie i ułatwiając tworzenie się skrzepu w zębodole. Tampon należy wyjąć z ust po upływie ok.20-30 min. Po upływie 30 min. krwawienie z zębodołu najczęściej jest już zatamowane. W przypadku przedłużającego się krwawienia można wymienić tampony i kontynuować ucisk przez kolejne pół godziny lub zaszyć zębodół. To postępowanie jest zwykle regułą u pacjentów, u których mamy problem z krzepnięciem krwi, np. przyjmujących leki przeciwzakrzepowe. Jeśli lekarz założy szwy, należy zgłosić się do niego po upływie 7 dni w celu ich usunięcia.
  • nie przyjmować pokarmów w czasie działania znieczulenia (około 2 godz) a także nie spożywać drażniących, twardych czy gorących pokarmów w dniu zabiegu.
  • nie należy szczotkować zębów w okolicy rany poekstrakcyjnej ani płukać jamy ustnej w dniu zabiegu, odsysać krwi z zębodołu, spożywać gorących pokarmów.
  • można stosować zimne okłady ( przez kilka godzin, ale z przerwami) w dniu zabiegu, zapobiega to występowaniu wtórnych krwawień, zmniejsza obrzęk tkanek i łagodzi ewentualny ból.
    w razie wystąpienia bólu, zastosować ogólnie dostępny lek przeciwbólowy w aptece.
  • po usunięciu zęba powstaje skrzep. Jest on na początku czerwony, ale stopniowo się organizuje i zmienia się jego struktura i kolor ( szarzeje). Często niepotrzebnie niepokoi to pacjentów, którzy podejrzewają złe gojenie, zainfekowanie rany itp. Próbują płukać i wydłubywać skrzep sądząc, że jest to jakieś ciało obce czy nalot . Absolutnie nie wolno tego robić! Usunięcie lub uszkodzenie skrzepu może skutkować wystąpieniem silnych bólów typowych dla tzw. suchego zębodołu. Wydłuża to gojenie się rany , naraża pacjenta na ból i powoduje konieczność odbywania dodatkowych wizyt w gabinecie stomatologicznym.