Jak rozróżnić bóle zęba? – najczęstsze rodzaje

Zazwyczaj ból zęba kojarzony jest z koniecznością leczenia kanałowego oraz z wyrwaniem. Natomiast nie każdy rodzaj bólu od razu to oznacza, aczkolwiek jest wyraźnym sygnałem, że z zębem dzieje się coś niepożądanego. Dla stomatologa określony rodzaj bólu stanowi bardzo cenną wskazówkę diagnostyczną i w połączeniu z dodatkowymi badaniami umożliwia postawienie prawidłowej diagnozy i wybranie odpowiedniej metody leczenia. Wyróżniamy kilka odmian towarzyszącego bólu zęba, dlatego warto umieć je rozróżnić.

Nagły, ostry ból zęba

Ostry oraz nagły ból zęba pojawia się najczęściej w trakcie spożywania zimnych napojów i produktów takich jak na przykład lody, ale również słodyczy. Taki ból zazwyczaj mija samoistnie po pewnym czasie. Jest to charakterystyczny objaw nadwrażliwości zębiny lub pierwszy sygnał pojawiającej się próchnicy zębów. Przyczyną nadwrażliwości przeważnie są mikropęknięcia szkliwa bądź odsłonięte szyjki zębowe, które wymagają odpowiedniego leczenia. Dlatego takiego bólu nie należy lekceważyć i jak najszybciej umówić się na wizytę w gabinecie stomatologicznym.

Ostry, przeszywający ból podczas nagryzania

Taki rodzaj bólu może być spowodowany przez spory ubytek, wypadnięcie plomby, czy też pęknięcie zęba. Odczuwanie bólu podczas nagryzania pokarmu, może także sygnalizować o procesie zapalnym, który rozwija się w tkankach okołowierzchołkowych zęba.

Silny, samoistny ból, nasilający podczas leżenia

Przekrwieniu miazgi bardzo często towarzyszy silny, samoistny ból, nasilający się podczas leżenia. Taki ból objawia się najczęściej wtedy, kiedy mamy do czynienia z nieleczoną próchnicą. Nieleczone zapalenie miazgi zęba może prowadzić do poważnych schorzeń dlatego, jeżeli boli ząb, należy udać się do stomatologa. W niektórych przypadkach jest to  oznaką innego schorzenia, czyli nieodwracalnego zapalenia miazgi. O ile ząb, w którym doszło do przekrwienia miazgi, można  uratować poprzez  leczenie kanałowe, o tyle w drugim przypadku jest to niestety raczej niemożliwe.

Pulsujący ból zęba

Tętniący ból zęba z towarzyszącą przy tym gorączką oraz złym samopoczuciem, pojawia się przy nieodwracalnym zapaleniu miazgi zęba, jak i przy ropnym zapaleniu tkanek okołowierzchołkowych. Taki ból wymaga natychmiastowej wizyty u stomatologa. Jeśli ból  dopadł nas w nocy i nie ma możliwości odwiedzenia lekarza, ulgę może przynieść zimny okład.

Przewlekły lub nawracający ból zęba

Nawracający, czy też przewlekły ból zęba, który obejmuje również szczękę, szyję oraz ucho, może być spowodowany innymi schorzeniami, nie koniecznie związanymi z zębami. Mogą to być między innymi ropnie, stan zapalny dziąseł, zapalenie zatok lub uraz stawu skroniowo-żuchwowego.

Występujący ból zęba po wizycie u stomatologa

Niekiedy zdarza się, że po wizycie u dentysty i oczyszczeniu ubytku z próchnicy, czy też założeniu wypełnienia ból zęba nie tylko nie ustaje, lecz staje się silniejszy. Przede wszystkim warto podkreślić, że ból zęba po założeniu wypełnienia bywa dość częstym, aczkolwiek niegroźnym powikłaniem.

Zęby po leczeniu stomatologicznym mogą reagować bólem w zetknięciu z mroźnym powietrzem lub z zimnymi i gorącymi pokarmami. Są to objawy tak zwanej „nadwrażliwości po zabiegu”, która może się utrzymywać nawet do dwóch tygodni.

Pamiętajmy, że nawet krótkotrwały, samoistnie ustępujący ból zęba jest sygnałem, jak najszybszej wizyty w gabinecie stomatologicznym i rozpoczęcie odpowiedniego leczenia. Nawet jeśli ból minie, to po pewnym czasie powróci z jeszcze większą siłą. Dlatego warte są również wizyty kontrolne, nawet wtedy, jeśli nie odczuwamy żadnego bólu. Reagujący bólem ząb należy wyleczyć jak najszybciej, aby uniknąć dalszych powikłań, nie tylko w obrębie jamy ustnej, natomiast również całego organizmu.