Cała prawda o implantach zębowych, część druga – mity.

Implantologia to dział stomatologii zajmujący się uzupełnieniem protetycznym zębów. Jest to metoda dająca szybkie i zadowalające efekty oraz pozwala łatwo odzyskać funkcjonalność jamy ustnej po ekstrakcji zębów. Zdecydowanie zyskuje coraz więcej zwolenników, a w poprzednim artykule dotyczącym implantów zębowych, postaraliśmy się przybliżyć Państwu temat oraz odpowiedzieć na najczęściej zadawane i nurtujące pacjentów pytania.

W tej części artykułu rozprawimy się z mitami krążącymi nad zabiegiem wszczepiania implantów zębowych.

Mit 1: Implant zębowy to całkowicie nowy ząb.

Implant zębowy to przede wszystkim tylko zamiennik korzenia zęba. Wykonany z tytanu i osadzony w kości, staje się całkowicie niewidoczny. To na nim powstaje odbudowa protetyczna, zwana koroną, która wygląda oraz pełni funkcję prawdziwego zęba.

Mit 2: Zabieg wszczepiania implantu boli.

Zabieg jest często całkowicie bezbolesny, ponieważ wykonywany jest przy użyciu znieczulenia lub w przypadku wszczepiania kilku implantów jednocześnie – w pełnej narkozie. To zabieg często mniej inwazyjny od wyrywania zęba. Cały zabieg trwa zwykle od 30 do 60 minut, a po zabiegu można stosować środki farmakologiczne w celu zmniejszenia odczucia bólowego.

Mit 3: Jeden implant nadaje się do osadzenia kilku koron.

Jeden implant-jedna korona. W skład komponentu zastępującego naturalny ząb wchodzi implant (tytanowy substytut korzenia), łącznik i osadzona na nim korona. Całość tworzy zamiennik zdrowego zęba, nie ma zatem możliwości, by modyfikować taką budowę. Na jednym implancie z łącznikiem można zamocować tylko jedną koronę zębową.

Mit 4: Zakładając implanty, nie trzeba chodzić na wizyty kontrolne do stomatologa.

Bzdura! Zabieg wszczepienia implantów zębowych nie zwalnia nas z obowiązku odbywania kontrolnych wizyt w gabinecie stomatologicznym. Wiele czynników decyduje o tym, czy zaaplikowany implant będzie służył bez żadnych komplikacji przez resztę życia. Tylko odpowiedni specjalista jest zdolny ocenić wpływ tych czynników. Ponadto może pojawić się wiele schorzeń związanych nie tylko z zębami, ale również z dziąsłami, którymi zajmuje się lekarz stomatolog. Należy pamiętać, że regularne wizyty na fotelu stomatologicznym podnoszą gwarancję na wieloletnie funkcjonowanie implantów zębowych bez powikłań.

Mit 5: Osoby starsze nie mogą mieć wszczepianych implantów.

Jedyne przeciwwskazanie do wszczepienia implantów zębowych to rozwój kości, która potrzebna jest do osadzenia implantu. Zatem nie należy przeprowadzać tego zabiegu na osobach poniżej 17-ego roku życia. W wieku dojrzałym lub zaawansowanym jak najbardziej można przeprowadzić taki zabieg. Więcej na ten temat pisaliśmy w poprzednim artykule: cała prawda o implantach, część pierwsza.

Mit 6: Zabieg osadzenia implantów zębowych można wykonać w każdym gabinecie.

Nie każdy stomatolog może przeprowadzić zabieg implantacji. Wymaga on odpowiedniej wiedzy, precyzji, zdolności manualnych i przede wszystkim specjalistycznego sprzętu. Wymagane jest także doświadczenie praktyczne i współpraca z laboratorium protetycznym, które spełnia najwyższe standardy jakości. Wszystko to składa się na gwarancję powodzenia zabiegu oraz na możliwość wieloletniego korzystania z implantu bez powikłań.

Mit 7: Nie można robić rezonansu magnetycznego, kiedy posiada się implanty zębowe.

Przed wykonaniem badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego, należy poinformować lekarza przeprowadzającego to badanie o fakcie posiadania implantów. Jednakże nie stwierdza się przeciwwskazań świadczących o negatywnym bądź szkodliwym wpływie działania rezonansu na zdrowie pacjenta.

Mit 8: Wszczepienie implantu zębowego może powodować alergię.

Najczęściej stosowanym materiałem jest tytan. Jest on bardzo dobrze tolerowany przez ludzki organizm i nie wywołuje reakcji alergicznych. Większość osób nie stwierdza uczulenia na ten rodzaj materiału wykorzystywanego przy zabiegach odbudowy protetycznej. Warto wiedzieć, iż w przypadku wystąpienia uczulenia na tytan, implantolog może zastosować wszczep cyrkonowy.

Mit 9: Mając implanty zębów, nie trzeba dbać o higienę jamy ustnej.

Bzdura! Higiena jamy ustnej po wszczepieniu implantów zębowych nie powinna się różnić od tej podczas posiadania naturalnych zębów. Szczotkowanie zębów powinno odbywać się przynajmniej dwa razy dziennie (rano i wieczorem), używanie nici dentystycznych powinno być codziennym nawykiem oraz używanie płynu do płukania jamy ustnej. Warto zaopatrzyć się także w irygator wodny, by dobrze oczyszczać przestrzenie międzyzębowe.

Mit 10: Wszystkie implanty są takiej samej jakości.

Jakość implantu zależna jest od materiału, z którego został on wykonany. Mówi się, że jest to tytan, jednak niektórzy producenci stosują stopy – gdzie tytan jest jednym z komponentów. Istnieją firmy, które nie wykonują badań i testów swoich produktów, przez co ich produkty są wątpliwej jakości. Tacy producenci zazwyczaj są jednosezonowi i szybko znikają z rynku. Ponadto wykonanie i estetyka implantu może się różnić od renomowanych firm. Za jakość i gwarancję trzeba niestety zapłacić.

Implantologia jest częstym i sprawdzonym sposobem na odzyskanie pięknego i olśniewającego uśmiechu. Świadomość i oczekiwania pacjentów niezmiennie rosną, co skutkuje coraz większym zainteresowaniem zabiegami wszczepiania implantów zębów. Pomimo dość wysokich cen stosowania takiej metody uzupełnienia protetycznego pacjenci chętnie decydują się na sztuczny substytut swoich naturalnych zębów.