Cała prawda o implantach zębów, część pierwsza

Implantologia to dział stomatologii zajmujący się zakładaniem implantów zębowych pacjentom po ekstrakcji zęba lub w przypadku jego ubytków. Coraz bardziej rosnąca popularność tej specjalizacji sprawiła, że postanowiliśmy przybliżyć temat w postaci odpowiedzi na najczęściej zadawane i najbardziej nurtujących pytania pacjentów. Wokół implantów zębów krąży także wiele mitów, dlatego w drugiej części artykułu postaramy się z nimi rozprawić.

Zacznijmy zatem od początku. Implanty zębów – najczęściej pojawiające się pytania w głowach pacjentów to zdecydowanie:

1. Czy wszczepienie implantów zębowych wiąże się z bólem?

W dzisiejszych czasach mając do dyspozycji różnego rodzaju środki przeciwbólowe i znieczulające, można śmiało stwierdzić, iż wszczepienie implantów zębowych jest zabiegiem całkowicie bezbolesnym. Ponadto pacjent ma do wyboru także rodzaj znieczulenia ogólnego, czyli tak zwaną sedację. Wykonywana jest ona przez specjalistę – lekarza anestezjologa. Po zabiegu pacjent w razie konieczności wspomaga się środkami farmakologicznymi w celu zniwelowania uczucia bólu. Wszczepianie implantu zęba jest często zabiegiem mniej inwazyjnym niż np. ekstrakcja zęba.

2. Ile trwa zabieg wszczepiania implantów zębów?

Istnieje bardzo dużo, różnych systemów implantologicznych. Czas trwania zabiegu zależy od zastosowanego rodzaju systemu oraz stanu uzębienia pacjenta. Zwykle trwa to od 30 do 60 minut. Implant zęba zrasta się w pełni z kością zazwyczaj w ciągu kilku miesięcy. Zależne jest to całkowicie od indywidualnych uwarunkowań organizmu.

3. Czy istnieje ryzyko odrzucenia przez organizm implantu zębowego?

Skuteczność powodzenia leczenia implantologicznego to 98%, czyli jest to bardzo wysoki wskaźnik. Jednakże dzieje się czasami tak (2% przypadków), że organizm odrzuca wprowadzony implant. Główne przyczyny nieprzyjęcia się implantu to:
-rozwój stanu zapalnego wokół implantu,
-sąsiednie zęby mające ogniska zapalne (ziarniaki, torbiele itp.),
-choroby ogólne, spowalniające lub utrudniające proces osteointegracji,
-zbyt mała objętość kości,
-zbyt duże obciążenie implantu,
-niewystarczająca higiena jamy ustnej,
-urazy jamy ustnej,
-niestosowanie się do zaleceń lekarza stomatologa.

4. Jak długo wytrzymują implanty zębowe?

Okres gwarancji zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od producenta implantów zębowych oraz od umiejętności, wiedzy i doświadczenia lekarza przeprowadzającego zabieg. Znaczenie ma również sprzęt, który wykorzystuje specjalista podczas wszczepiania implantów. Jak długo będą służyć implanty, zależy także od dbania o odpowiednią higienę jamy ustnej, choroby ogólne oraz od regularnych wizyt kontrolnych w gabinecie stomatologicznym. Odpowiednia troska pozwoli zachować implant nawet do kilkunastu lub kilkudziesięciu lat.

5. Czy są ograniczenia wiekowe do wszczepienia implantu?

Ze względu na zmienną granicę zakończenia rozwoju kostnego, jedynym przeciwskazaniem do wprowadzenia implantów zębowych jest wiek. Mówi się, że nie powinno się wszczepiać implantów poniżej 17-ego, a najlepiej 21-ego roku życia. Jeżeli nie ma innych przeszkód zdrowotnych, to nawet zaawansowany wiek nie jest wykluczeniem do przeprowadzenia zabiegu.

6. Czy w przypadku całkowitego braku uzębienia można wykonać zabieg wszczepiania implantów zębowych?

Całkowite bezzębie jest znaczącym wskazaniem do przeprowadzenia tego typu zabiegu. Lekarz specjalista może zaproponować szereg rozwiązań protetycznych zgodnie z jego oczekiwaniami i możliwościami. Odbudowa protetyczna przy pomocy implantów zębowych zdecydowanie podnosi jakość i komfort życia pacjentów.

7. Czy wprowadzenie implantu można wykonać bezpośrednio po usunięciu zęba?

Zdecydowanie tak. Jest to tak zwana implantacja jednoetapowa. Można w ten sposób przeprowadzić zabieg, pod warunkiem, kiedy jest zachowane pełne, naturalne podłoże kostne. Oceną warunków zajmuje się w pełni lekarz implantolog. Przy zastosowaniu takiej metody, pacjent zyskuje bardzo szybki efekt wizualny oraz funkcjonalny. W takim przypadku lepiej przebiega również gojenie kości

8. Czy należy brać dni wolne na czas zabiegu i rekonwalescencji tuż po nim?

Po zabiegu towarzyszy pacjentowi obrzęk operowanego miejsca, co może sprawiać pewien dyskomfort. Można go ograniczyć, stosując się do zaleceń lekarza stomatologa. Wszystkie niedogodności związane z przeprowadzonym zabiegiem zwykle ustępują w ciągu jednego dnia. Jeżeli natomiast poza wszczepianiem implantu występują także inne działania chirurgiczne, to czas rekonwalescencji może się wydłużyć. Zależy to od indywidualnych predyspozycji organizmu. Zazwyczaj pełen powrót do pełnej estetyki i formy twarzy wraca w ciągu kilku dni.

Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania i przybliżając temat implantologii zębowej, zapewne udało się oswoić wielu potencjalnych klientów z tematem implantów. Zabieg aplikacji implantów zębowych zdecydowanie poprawia jakość życia i przywraca funkcjonalność jamy ustnej. Implanty zębów cieszą się rosnącą popularnością wykorzystywania tej metody uzupełnień protetycznych. W związku, z czym pojawia się także wiele mitów. Spróbujemy uporać się z nimi w kolejnym artykule. Zapraszamy do przeczytania drugiej części artykułu.