Leczenie kanałowe – na czym polega i czy jest to bolesny zabieg stomatologiczny

Prawidłowa higiena jamy ustnej i regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym zazwyczaj wystarczają, by utrzymać zęby w dobrej kondycji. Niestety czasami dochodzi do poważniejszych zmian np. zapalenia miazgi zęba, co bardzo często oznacza, że pacjent musi przejść leczenie kanałowe. Jest to często jedyna i ostatnia deska ratunku w przypadku kiedy dojdzie do zakażenia lub zapalenia miazg.

Przyczyny i wskazania do leczenia kanałowego zęba.

Trudno jednoznacznie określić przyczynę powstawania takiego stanu rzeczy. Zazwyczaj wskazuje się jednak na próchnicę i rozwijające się bakterie, uszkodzenie zęba poprzez pęknięcie lub złamanie, bądź wielokrotne zabiegi wykonywane na tym konkretnym zębie. Zapaleniu miazgi zęba często towarzyszy silny ból i obrzęk. Ząb staje się bardziej uwrażliwiony na zmiany temperatury i nacisk. Wskazaniami do leczenia endodontycznego są:

• zapalenie miazgi,
  • martwica miazgi,
  • ponowne leczenie kanałowe lub reendo (niedopełnione kanały korzeniowe),
  • zmiany okołowierzchołkowe.

Nie ma co się łudzić i oszukiwać, że środki przeciwbólowe pomogą przetrwać i zapomnieć o towarzyszącym dyskomforcie. Nic bardziej mylnego. Często dolegliwości bólowe są tak silne, że uniemożliwiają jedzenie, poruszanie głową lub inne codzienne czynności. W takich sytuacjach konieczna jest jak najszybsza wizyta w gabinecie stomatologicznym.

Czy zabieg leczenia kanałowego boli?

Dla wielu pacjentów ten rodzaj zabiegu stomatologicznego kojarzy się bardzo nieprzyjemnie. Utarło się, iż jest to zabieg bolesny i niekomfortowy. W rzeczywistości przeprowadza się go w znieczuleniu miejscowym, co znacząco zmniejsza odczuwanie jakichkolwiek dolegliwości. Wyjątkiem są sytuacje, w których stan zapalny jest tak rozległy, że nie sposób opanować go środkiem przeciwbólowym. W zębie, który został pozbawiony miazgi, nie ma unerwienia, więc nie są przewodzone impulsy bólowe. Bezpośrednio po wykonanym zabiegu może być tak, że ząb będzie bardziej wrażliwy i czuły. Należy kontrolować taką sytuację, ponieważ w przypadku gdy ból będzie się nasilał, może to świadczyć o niedokładnie przeprowadzonym zabiegu I dalszym rozwijaniu się stanu zapalnego.

Leczenie kanałowe krok po kroku:

Lekarz stomatolog, zanim rozpocznie zabieg, musi mieć pełną wiedzę na temat kształtu i długości zęba oraz rozległości stanu zapalnego. Najbardziej popularną metodą jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego lub skorzystanie z bardziej zaawansowanej technologii, czyli przeprowadzenie tomografii komputerowej. Pozwala to także dobrać indywidualną formę znieczulenia dla pacjenta.
Kiedy znieczulenie zacznie działać, dentysta może rozpocząć leczenie. Zazwyczaj stomatolodzy endodonci posługują się mikroskopem endodontycznym, który znacznie zwiększa szanse na pełne powodzenie zabiegu. To właśnie dzięki tak precyzyjnemu sprzętowi, jak mikroskop, mogą dostrzec wszystkie ujścia kanałów oraz dokładnie je udrożnić i wypełnić. Następnie za pomocą narzędzi stomatologicznych usuwane są wszystkie zmiany spowodowane próchnicą, po to, aby dostać się do komory I kanałów korzeniowych zęba. Po odpowiednim przygotowaniu i opracowaniu korony zęba, endodonta przystępuje do usunięcia miazgi (martwej lub żywej) oraz bardzo dokładnie oczyszcza kanały korzeniowe, jednocześnie delikatnie je powiększając. Ta czynność ma na celu pozbycie się bakterii, które mogły dostać się do zębiny. Czyszcząc kanały, płucze się je specjalnym roztworem stomatologicznym (podchloryn sodu), dzięki któremu przeprowadzana jest dezynfekcja. Podczas zabiegu stomatolog korzysta z endometru, czyli sprzętu, dzięki któremu można sprawdzić długość roboczą zęba. Wszystko po to, by upewnić się, zę wszystkie kanały zostały odpowiednio osuszone, wypełnione i uszczelnione specjalnymi preparatami. Na koniec wykonywane jest ponownie zdjęcie RTG, aby mieć pewność, że cały zabieg został przeprowadzony dokładnie i precyzyjnie. Jeżeli wszystko przebiegło pomyślnie, pozostaje zamknięcie zęba plombą, bądź odbudowa protetyczna zęba przy pomocy porcelanowej korony.

Zabieg kanałowego leczenia – i co dalej?

Metody leczenia endodntycznego są tak zaawansowane, że często wystarczy jeden zabieg, by zakończyć leczenie. Długość takiej wizyty zależy przede wszystkim od stanu zęba oraz od liczby kanałów. Warto zapamiętać, że siekacze górne (jedynki I dwójki) i kły górne (trójki) posiadają jeden kanał, czwórki i piątki mają dwa kanały, a trzonowce (szóstki, siódemki, ósemki) mają po trzy lub cztery kanały. Często w trakcie lub po może wystąpić ból, lub nadwrażliwość. Dzieje się to zazwyczaj, gdy stan zapalny jest bardzo rozległy. W takich przypadkach można wspomóc się lekami przeciwbólowymi, jednak wszystkie dolegliwości ustępują do dwóch tygodni po przeprowadzonym zabiegu. Wszelkie nasilające się bądź nieustępujące uciążliwości należy skonsultować ze stomatologiem, który przeprowadzał leczenie.